Notice (fr) : |
Le titre. La rhétorique est l’art du discours. Les Figures de rhétorique sont les formes que prend la langue pour articuler ce discours. Les figures de rhétorique retenues ici se classent par figures: de sens (hyperbole, litote, métaphore, oxymore, parabole et pléonasme); de mots (allitération, ornement et rime); de pensée (allégorie, apologue, emphase, ironie et tautologie); et de construction (antithèse, ellipse, répétition et réticence). Ce sont ces figures qui déterminent la relation entre la bande et le piano. Elles constituent les quatre mouvements de l’œuvre. Le sous-titre, «pour bande et piano». Pour bien souligner la primauté chronologique de l’une sur l’autre. Figures de rhétorique a été composée comme une œuvre acousmatique. Travail sur le matériau, essais, approche progressive, écoute, beaucoup d’écoute. La partition que le pianiste a entre les mains a été créée au stade final de la composition. Elle est un résultat, pas une prémisse. Elle est aussi le résultat de plusieurs séances de travail avec le pianiste Jacques Drouin (plusieurs passages sont laissés libres à l’interprète et c’est la version de ce dernier qui est présentée ici). Cette œuvre n’utilise que les sons issus de l’instrument d’origine. |
Notice (en) : |
The title: rhetoric is the art of discourse, and figures of speech are the forms that language takes to articulate that discourse. The figures of speech used here are arranged by type: figures of meaning (hyperbole, litotes, metaphor, oxymoron, parable and pleonasm), of words (alliteration, embellishment and rhyme), of thought (allegory, apologue, bombast, irony and tautology), and of construction (antithesis, ellipsis, repetition and reticence). These figures determine the relationship between the tape and the piano and constitute the work’s four movements. The subtitle: “for tape and piano,” intended to emphasize the chronological primacy of one over the other. Figures de rhétorique [Figures of Speech] was composed as an acousmatic work, which required work on the material, trials, a dynamic approach, and listening — a great deal of listening. The pianist’s score was created during the final stages of composition. It is a conclusion, not a premise. It is also the result of numerous working sessions with the pianist, Jacques Drouin; and as the performer is free to interpret a number of the passages it is his version that is presented here. This work only makes use of sounds made by the original instrument. |
Autres informations (en) : |
Figures de rhétorique was commissioned by the pianist Jacques Drouin with support from the Canada Council for the Arts ({acro:cca}). The tape sounds were obtained with the help of processing carried out on {acro:syter} at the Groupe de recherches musicales in Paris in 1994. The final tape was produced at Queen’s University in Belfast (Northern Ireland, UK) and in the composer’s studio in 1997. Thanks to Michael Alcorn and Daniel Teruggi. It was premiered by Jacques Drouin on May 23rd, 1998 at the Chapelle historique du Bon-Pasteur in Montréal where it was later recorded. Thanks to Guy Soucie. Figures de rhétorique was awarded the 1st Prize for mixed music in the Musica Nova 1998 International Competition of Electroacoustic Music (Prague, Czech Republic). |