Titre en anglais : |
Vortex |
Année de composition : |
1982
|
Durée : |
15min
42s
|
Commande de : |
Electronic Music Now |
Détails de la commande (fr) : |
avec l’aide du Arts Council of Great Britain |
Détails de la commande (en) : |
, with support from the Arts Council of Great Britain |
Notice (fr) : |
Le titre démontre un intérêt pour le mouvement, pas nécessairement pour le mouvement spatial au pied de la lettre, mais pour les objets sonores, les contours et les particules dont les formes et le fonctionnement suggèrent des analogies avec le mouvement réel ou imaginaire. De telles relations peuvent être frappantes dans la musique électroacoustique alors que l’auditeur peut souvent percevoir les sons comme des entités physiques qui se meuvent dans l’espace — une sorte de sculpture dynamique invisible. Des événements sonores denses et riches sont les piliers structurels de Vortex. Leur impact et leur énergie radiante initient les changements de direction et propulsent la musique en avant. Vortex a été réalisée au Structured Sound Synthesis Project (attaché au Computer Systems Research Group de la University of Toronto), au Finnish Radio Experimental Studio et au Electroacoustic Music Studio de la University of East Anglia. La pièce est une commande de Tim Souster avec l’aide du Arts Council of Great Britain et a été créée en 1983 lors du Arts Council Contemporary Music Network tour organisé par Electronic Music Now. Elle a reçu le premier prix au concours de Bourges (France) et le prix spécial de la Confédération internationale de musique électroacoustique. |
Notice (en) : |
The title demonstrates a concern with movement, not necessarily literal spatial movement, but sound objects, textures, contours, and particles whose shapes and behaviour suggest analogies with movement both real and imaginary. Such relationships can be striking in taped electroacoustic music where the listener may often perceive sounds as physical entities moving in space - a kind of invisible kinetic sculpture. large, rich, resonant attacking sound events provide the structural pillars of Vortex. Their impact and radiating energy signal climaxes, initiate changes of direction, and propel the music forwards. Vortex was composed using the facilities at three locations: the Structured Sounds Synthesis Project attached to the Computer Systems Research group at the University of Toronto, the Finnish Radio Experimental Studio, and the Electroacoustic Music Studio of the University of East Anglia, England. Vortex was commissioned by Tim Souster with funds from the Arts Council of Great Britain, and first performed on the Arts Council Contemporary Music Network tour undertaken by Electronic Music Now in 1983. In the same year it won joint first prize in the analogue section of the Bourges Electroacoustic Awards and was also awarded the Special Prize of the International Confederation of Electroacoustic Music. |
Rédacteur (fr) : |
[source: reseauxconcerts.com] |
Rédacteur (en) : |
[source: reseauxconcerts.com] |
Autres informations (en) : |
Commissioned by Electronic Music Now for an Arts Council Contemporary Music Network tour, with funds provided by the Arts Council of Great Britain. First performance: Rounhouse, London (England, UK). The work was awared first prize in the Bourges Electroacoustic Awards. |
Exécution : |
22187
|