Notice (fr) : |
Quatrième du cycle pour instrumentiste soliste et bande, L’Entrevue prolonge le même thème. Mais alors que dans les trois œuvres précédentes j’isole le musicien sur la scène par une bande très agressive qui l’entoure, l’enveloppe par l’utilisation des bruits caractéristiques de la vie quotidienne — machines diverses, appareils à ‘communiquer’, musiques industrielles — dans L’Entrevue, l’instrumentiste est confronté à lui-même: de nature très intimiste, la bande est réalisée uniquement à partir de la voix de l’interprète (Joseph Petric). La partie instrumentale est un mélange de citations de la Suite anglaise pour clavecin de JS Bach, et de formules stéréotypées, mélodiques et rythmiques, issues du répertoire populaire pour accordéon. Ayant la forme, l’enveloppe d’une entrevue, l’œuvre exploite moins les propos que le timbre, l’intonation avec laquelle les choses sont dites, ponctuée épisodiquement de quelques sons d’accordéon émanant de la bande ou du musicien sur scène, telle une plainte, un soupir, un cri de colère, une tentative d’envolée lyrique ou nostalgique: soulignant, appuyant le caractère dramatique du moment. Jeu de miroir-anamorphose reflétant les aspirations inassouvies du musicien passionné, ayant soif d’absolu, prisonnier d’un instrument plus proche parent de la boîte à musique que des grandes orgues… |
Notice (en) : |
Fourth in the solo performer and tape cycle, L’Entrevue (The Interview) expands the same theme of solitude. As opposed to the three preceding works where the musician is isolated on stage with a fairly aggressive tape surrounding him with sounds from daily life — various machines, ‘communication’ devices, industrial music — in L’Entrevue, the performer is facing himself: in an intimate approach, the tape is constructed exclusively from the speaking voice of the performer (Joseph Petric). The instrumental part is a mixture of quotes from the English Suite for harpsichord by JS Bach, and of stereotypical melodic and rhythmical phrases taken from the traditional accordion repertoire. Adopting the form and shape of an interview, the piece explores the timbre and intonation of the speaking voice rather than its content. The recorded voice is punctuated by occasional sounds from the accordion recorded on tape or performed by the musician on stage, acting as a moan, a sigh, a burst of anger, an attempted flight of lyricism or nostalgia, all underlining the dramatic character of the moment, like an anamorphic mirror reflecting the unappeased aspirations of the passionate musician, in search of the absolute, prisoner of an instrument which is closer to a music box than a majestic organ… |
Autres informations (en) : |
L’Entrevue was realized at the composer’s studio in 1991 and premiered by the accordionist Joseph Petric on April 24th, 1991, during a recital produced by {acro:acreq} at the Théâtre Les Loges in Montréal. The current version was recorded and mixed at the composer’s studio in April and May, 1991. This piece was commissioned by Joseph Petric and realized with support from the Canada Council [for the Arts]. |