Titre en anglais : |
1998 — String Quartet No. 2 |
Année de composition : |
1999
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Durée : |
20min
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Instrumentation (fr) : |
quatuor à cordes |
Instrumentation (en) : |
string quartet |
Notice (fr) : |
Après avoir composé 1998, je suis tombé sur la nouvelle de Schnitzler Lieutenant Gustl (1900) et j’y ai retrouvé une forme qui reflète mon approche du son. Gustl, insulté par quelqu’un d’un si bas rang social qu’il ne peut être contraint au duel, doit s’enlever la vie. Il considère les ramifications d’un tel acte dans un torrent de conscience exalté. Les contenus de 1998 sont tellement diversifiés qu’ils se prêtent à de nombreuses interprétations. Peu importe la direction que vous empruntez, les contenus vous apparaîtront familiers. Vous pourriez dire qu’un drame est joué ici, toujours caché par la nature entièrement énigmatique des sons. Comme chez Gustl, on n’arrête pas de soupeser les arguments et le sang est en ébullition. (En fait, il serait intrigant de jouer simultanément 1998 et Lieutenant Gustl). En l’absence de signaux de direction, il est difficile de prévoir le destin de la musique. Comme peinture, cette pièce serait abstraite avec des éléments figuratifs occasionnels (une cuisse, un veau) — des sons qui réassurent, mais qui sont illusoires et inatteignables. |
Notice (en) : |
After writing 1998 I was trying to find a way of describing it. I then happened on Arthur Schnitzler’s novella, Lieutenant Gustl (1900), and saw a parallel. Lieutenant Gustl feels insulted by someone of such low rank he cannot challenge him to a duel and so must kill himself. He considers the ramifications of the encounter in a feverish stream of consciousness, a form which seems to mirror the approach to sound in the quartet. It’s not that they correspond in any conscious way, but perhaps that the contents of 1998 are so wide-ranging they support most interpretations. They may have this feeling because the sounds are taken from so many musical worlds and are filled with resonances. In whichever direction you are facing, they and you are likely to coincide. You could say that a drama is being enacted here which will always be hidden because of the completely enigmatic nature of the sounds. But as with Lieutenant Gustl there is a constant weighing of arguments and rushes of blood. (In fact Gustl and 1998 could be performed simultaneously; it would be intriguing to see how they fall out.) Because there are no signposts it is very difficult to foresee the music’s destination at any point — it is resolutely inconstant. If it were a painting it would be abstract with occasional figurative imagery — a thigh, a calf, those sounds which reassure — but these are illusory and unreachable. |
Exécutions : |
20128,
20135,
20144,
20174,
20176,
20178
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