Titre en anglais : |
Concret PH |
Année de composition : |
1958
|
Durée : |
2min
50s
|
Instrumentation (fr) : |
bande stéréo
|
Instrumentation (en) : |
stereo tape
|
Notice (fr) : |
Quoique je possède une version sur CD, je préfère jouer ce soir la version sur disque vinyle. L’œuvre a été composée pour le pavillon Philips de l’exposition universelle de Bruxelles (1958) dont l’architecte était Le Corbusier (c’est pour le même pavillon que Varèse a composé Le poème électronique). Le PH du titre vient des formules parabole-hyperbole, principes de la structure du pavillon. |
Notice (en) : |
“Although i have a CD reissue of this piece, i prefer to play the vinyl issue. The piece was created for the 400 loudspeaker array in the Phillips Pavilion at the Brussels World’s Fair (architect: Iannis Xenakis) in a programme which also featured Edgard Varèse’s Poèm Electronique. The PH initial Hyperbolic Paraboloids, the principal structural element of the pavilion. Concret PH II is a 1968 revision. Beyond the allure of the simplicity of this piece i was fascinated by its physical relationship to the prevalent vehicle for recordings at that time; i.e., phonograph records. In some records rumble, dust ticks and the reproduced sound of tape hiss were an unwanted nuisance, but with Xenakis’ piece the medium and the message were inextricably intertwined — the little pops unique to my copy of the disc to my mind enhanced the experience of the whole.” — Jon Oswald |
Rédacteur (fr) : |
[source: reseauxconcerts.com] |
Rédacteur (en) : |
[source: reseauxconcerts.com] |
Exécution : |
22087
|