Titre en anglais : |
Blake Songs |
Année de composition : |
1992-94
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Durée : |
26min
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Instrumentation (fr) : |
voix de femme,
orchestre de chambre
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Instrumentation (en) : |
female voice,
chamber orchestra
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Notice (fr) : |
Les Blake Songs forment un cycle en 6 parties pour soprano et 13 instruments écrit entre 1992 et 1994 sur des textes de William Blake (1757-1827). Ce poète anglais, visionnaire, artiste complet — il gravait lui-même et «enluminait à l’aquarelle» ses recueils — portait un regard lucide et critique sur la pensée, la morale et la religion de son temps, tout en étant résolument tourné vers le Romantisme naissant. Son œuvre est souvent basée sur des dualités: il oppose par exemple fréquemment le matérialisme — Newton enfantant le monde dans ses calculs — à l’imagination, l’instinct, la vision mystique et la foi en Dieu. Le premier poème To Winter et le dernier Mad Song sont tirés des Poetical Sketches (1769-1778), une œuvre de jeunesse. Elles utilisent l’entièreté de l’instrumentarium (Flûte, Clarinette, Cor, Trombone, Harpe, Piano, 2 percussions, quintette à cordes). Si To Winter joue des rapports sémantiques et phonétiques, Mad Song cherche plutôt la continuité, en écho au glissement insensible d’un mètre à l’autre dans l’énergie d’une vision douloureuse et frénétique. Les 4 autres parties se regardent symétriquement et n’utilisent qu’une partie différente de l’ensemble instrumental. Les textes proviennent des Songs of Innocence (1789) et des Songs of Experience (1794). À la douceur de l’Infant Joy (no 3), berceuse tendre et joyeuse célébrant l’arrivée d’un nouveau-né répondent les vagissements de l’Infant sorrow (no 4): l’enfant est en proie aux agressions du monde extérieur contre lesquels les parents n’offrent plus qu’un refuge précaire. Le contraste est encore de mise dans les deux Nurse’s Songs (no 2 et 5) pourtant apparentées par certains de leurs vers. La première est un hymne à la fraîcheur de la jeunesse; la seconde est un regard grave sur la brièveté de cette jeunesse: innocence, puis expérience… Cette œuvre — ma première pièce vocale — fut créée au Festival Ars Musica à Bruxelles en 1994 par l’Ensemble Modern et Carmen Fugiss. |
Notice (en) : |
The cycle of six Blake Songs is one of the first important creative documents of a composer under thirty years old who was vigorously building up a youthful reputation. Of ample dimension (25 minutes) it associates a soprano voice with an ensemble of thirteen instrumentalists: woodwind, brass, keyboards and percussion (two of each) and string quintet. The work’s overall architecture is highly determinate, and this also concerns the choice of poetic textes. The first and the last pieces, the most elaborate (and the only ones to require all the instruments) feature poems from William Blake’s youthful Poetical Sketches (1769-1778). Shorter and lighter instrumentally, the texts of the central pieces come from respectively the Songs of Innocence of 1789 (no 2 and 3) and the Songs of Experience of 1794 (no 4 and 5). The visionary genius of the English poet-painter continually fluctuates between the fringes of madness and the nostalgia of lost innocence. After the evocation of the rigours of an impressively harsh winter (To Winter) that nonetheless ends—in extremis—with a break in clouds, come two images of idyllic childhood, of total innocence even, that of the new-born (no 3). The two following poems, however, already show the child as being subject to the agression of the outside world, against which its parents can only offer an uncertain refuge. The contrast between the two Nurse’s Songe (no 2 and 5) is typical, even though they are related by their texts: in the second, the period of grace has lapsed, winter and night loom on the horizon, and it is the dramatic Mad Song that concludes the cycle, forming a symmetry with the first song. Exposed to the perils of the night storm, the poet turns his back on the Orient as a source of illumination, its blinding light now source of the ’frenetic pain’ in his clouded mind. |
Rédacteur (fr) : |
Benoît Mernier |
Rédacteur (en) : |
Harry Halbreich |
Exécution : |
330064
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