Notice (fr) : |
«… flock and fill the line and circle with pulse, sway and spiral, track the wisp and flourish bound to the current, to the flow and curve of wind-thrust and wave-crash as past fills present…» Filling fait partie d’une série commencée en 2006 avec l’œuvre Flocking Filling Tracking pour six instruments et traitement numérique. Les trois concepts, qui ont donné le titre à l’œuvre, ont servi de moteur pendant le processus créatif. Les trois pièces subséquentes approfondissent respectivement un seul des trois concepts: Flocking (8 flûtes et traitement numérique), Tracking (violon solo et traitement numérique), puis Filling (vidéomusique). Cette dernière, qui combine vidéo et musique électroacoustique, explore l’idée d’assouvissement (filling) des sens par le son, la vue — où la rétine et le tympan négocient l’information — ; celle de remplir un espace, un cadre, un volume. L’action de remplir implique donc l’existence d’un espace disponible, qui attend d’être nourri; cela implique la présence du don, d’une source qui puisse alimenter. De manière complémentaire mais opposée la nécessaire existence d’enceintes, de limites, mais aussi l’ouverture, le désir et le consentement. L’acte de remplir est une réponse à l’abondance et au besoin. La volonté d’effacer le vide, de bannir les silences, de remplir le temps… cela remplit tous mes moments éveillés. |
Notice (en) : |
… flock and fill the line and circle with pulse, sway and spiral, track the wisp and flourish bound to the current, to the flow and curve of wind-thrust and wave-crash as past fills present… Filling is one of a series of works that began in 2006 with Flocking Filling Tracking for six instruments and digital signal processing. The three concepts related to each word in title were the controlling factors and motivation for that initial work. Three subsequent works take one of these concepts and explore it: Flocking (8 flutes and digital signal processing), Tracking (solo violin and digital signal processing), and Filling (an audiovisual work). This work combining video and electroacoustic music explores the filling of our senses of sight and sound, the filling of days with negotiations between retina and tympanum, the filling of space and frame, of volume and dimension. The act of filling implies a place that awaits nourishment, the actions of giving and provision, the states of enclosure and boundaries, but also those of opening, desire and acceptance. The act of filling implies completion and both abundance and need. The search to erase the empty, to banish the blank and silent, to fill time… this fills my every waking moment. |