Informations
Titre en anglais : Near to Far
Année de composition : 1987
Durée : 14min
Notice (fr) : Il s’agit d’une œuvre sur l’espace, sur la spatialisation du timbre. Les sons électroniques sont reproduits à l’aide de huit haut-parleurs. Les structures sonores de la bande sont distribuées sur quatre canaux avec un écho artificiel de sorte que l’auditeur a une impression d’espaces rythmés, leur volume changeant constamment. La manière de déterminer les caractéristiques sonores de l’espace détermine un réseau de tensions entre la distance et la proximité, entre la présence et le flou qui sont utilisés comme autant de principes compositionnels.
Notice (en) : Nahe zu fern (near to far), although still audible, however, unclear. Thus distance relates to closeness in this composition for 8 loudspeakers. Within the field of electronic music, composers have always been intensively preoccupied with the characteristics of space. The timbre aspects of space in which instruments sound, and the significance for the perception of musical processes have led within electronic music to the development of numerous techniques suggesting electronically a real acoustic space. In nahe zu fern the characteristics of large spaces in particular are included in the composition. Electronically produced sounds are reproduced over 8 loudspeakers. The sound structures on the tape are distributed among four channels and given an artificial echo so that the listener has the impression of pulsing spaces the volumes of which are constantly changing. This specific way of composing the sonorous quality of space gives rise to a filed of tension between distance and closeness, between presence and blurring which, in this composition, is not only used with reference to the sound structures in this space, but is also a general compositional principle.
Rédacteur (fr) : [source: reseauxconcerts.com]
Rédacteur (en) : [source: reseauxconcerts.com]
Exécution : 22047
Artiste impliqué
Nom Part Fonction Id éditeur Genre
Dirk Reith 100% Compositeur M