Titre en anglais : |
Cân |
Année de composition : |
1997
|
Durée : |
11min
52s
|
Instrumentation (fr) : |
bande stéréo
|
Instrumentation (en) : |
stereo tape
|
Commande de : |
{acro:san} |
Détails de la commande (fr) : |
avec l’aide de The Arts Council of England |
Détails de la commande (en) : |
with support from The Arts Council of England |
Dédicace (fr) : |
À John Harper |
Dédicace (en) : |
To John Harper |
Notice (fr) : |
Cân (chant, en gallois) est une sorte de distillation musicale des Gallois, de leur langage, du paysage et de la culture (particulièrement la culture musicale). En majeure partie, la substance de Cân est faite de sons associés à l’image stéréotypée du Pays de Galles: harpes, chorales d’hommes, chanteurs populaires, sermons fougueux, ainsi que de sons moins familiers. Le défi consistait à dépasser le côté ‘carte postale’ et de trouver la ‘réalité’ du Pays de Galles et des Gallois. Ce faisant, la musique est beaucoup plus complexe et diversifiée que les concepts simplistes de ‘nation’ et de ‘nationalité’ ne le laissaient présager. |
Notice (en) : |
Cân (song, in Welsh) is a musical distillation of Wales, its people, language, landscape, and culture (particularly its musical culture). For the most part, the substance of Cân is made up of sounds which relate very much on the stereotypical image of Wales: harps, male-voice choirs, folk singing and fiery preaching, though there are some less familiar sounds (for examples, pibgorn playing, or the slow fracturing of mountain ice-sheets). The challenge was to press on beyond the picture-postcard surface into the ‘reality’ of Wales and Welshness. In doing so, the music enters a realm that is far more complex and diverse than the simplistic concepts of ‘nation’ or ‘nationality’ might seem to allow. |
Date (fr) : |
30 août 2013 |
Date (en) : |
30 août 2013 |
Autres informations (en) : |
Cânwas realized in 1997 in the Electroacoustic Music Studios of Bangor University (Wales, UK) and premiered on January 9, 1998 during the Sonic Arts Network Conference, in Birmingham (England, UK). The piece was commissioned by the Sonic Arts Network ({acro:san}) for its 1998 UK tour with support from The Arts Council of England. Thanks to Rachel Ley (harp), Miriam Ley (voice), Stephen Rees (pibgorn). Cân was a finalist at the 5th Prix international Noroit-Léonce Petitot (Arras, France, 1998). |
Exécutions : |
22090,
22158
|