Bio en français : |
Tom Johnson a étudié à l’université de Yale et, en privé, avec Morton Feldman. Après 15 ans à New York, il s’installe à Paris, où il habite depuis 1983. Tom Johnson est généralement considéré comme un minimaliste, puisqu’il travaille avec du matériel toujours réduit, en procédant toutefois de manière nettement plus logique que la plupart des autres minimalistes, ce qui se traduit par un emploi fréquent de formules, de permutations et de séquences prévisibles. Il est surtout connu pour ses opéras. Depuis 25 ans, son Opéra de quatre notes est régulièrement présenté et Riemannoper (1988) a été mis en scène plus de 20 fois depuis sa création à Brême. Parmi ses oeuvres non opératiques, fréquemment jouées, on recense Histoires à dormir debout, Rational Melodies, La musique et les questions, Les duos à compter, le Tango, Les vaches de Narayana, et Echec: une pièce très difficile pour contrebasse. Son œuvre majeure, Bonhoeffer Oratorium, pour orchestre, chœur et solistes, sur des textes du théologien Dietrich Bonhoeffer, est créée par l’orchestre et chœur de la radio hollandaise à Maastricht en 1996, puis présentée à Berlin et à New York. Tom Johnson a également écrit de nombreuses œuvres radiophoniques, notamment pour Radio France. Les principaux enregistrements disponibles aujourd’hui sont les CDs Musique pour 88 (XI,1992), Rational Melodies (Hat Art, 1993), et le Chord Catalogue (XI, 1999). Johnson a reçu le prix des Victoires de la musique 2000 pour Kientzy Loops. |
Bio en anglais : |
Tom Johnson, received B.A. and M.Mus. degrees from Yale University, and studied composition privately with Morton Feldman. After 15 years in New York, he moved to Paris, where he has lived since 1983. He is considered a minimalist, since he works with simple forms, limited scales, and generally reduced materials, but he proceeds in a more logical way than most minimalists, often using formulas, permutations, and predictable sequences. Johnson is well known for his operas: The Four Note Opera (1972) continues to be presented in many countries. Riemannoper has been staged more than 20 times in German-speaking countries since its premier in Bremen in 1988. Often played non-operatic works include Bedtime Stories, Rational Melodies, Music and Questions, Counting Duets, Tango, Narayana’s Cows, and Failing: a very difficult piece for solo string bass. His largest composition, the Bonhoeffer Oratorium, a two-hour work in German for orchestra, chorus, and soloists, with text by the German theologian Dietrich Bonhoeffer, was premiered in Maastricht in 1996, and has since been presented in Berlin and New York. Johnson has also written numerous radio pieces. The principal recordings currently available on CD are the Musique pour 88 (1988) (XI), An Hour for Piano (1971) (Lovely Music), The Chord Catalogue (1986) (XI), Organ and Silence (2000) (Ants), and Kientzy Plays Johnson (2004) (Pogus). Recent projects include Tilework, a series of 14 pieces for solo instruments, published by Editions 75 in 2003, Same or Different, a piece commissioned by the Dutchradio in 2004, and the Combinations for String Quartet, premiered in Berlin on the MärzMusik festival in 2004. As performer he frequently plays his Galileo, a 45-minute piece written for a self-invented percussion instrument. Johnson received the French national prize in the Victoires de la musique in 2001 for Kientzy Loops. |