Nom de famille usuel : | Guilbeault |
Prénom usuel : | Normand |
Genre : | Masculin |
Fonction : |
Compositeur Interprète |
Instrument (fr) : | Contrebasse |
Instrument (en) : | Double bass |
Membre des ensembles : | Le Band de poètes, Fanfare Pourpour, Trio Derome Guilbeault Tanguay, Marianne Trudel Septet |
Date de naissance : | 15 octobre 1958 |
Ville de naissance : | Montréal |
Province ou état de naissance : | Québec |
Pays de naissance : | Canada |
Résidences en date du : | 1 mars 2004 |
Ville de résidence : | Montréal |
Province ou état de résidence : | Québec |
Pays de naissance : | Canada |
Âge : | 66 ans |
Site web : | http://www.normandguilbeault.com/ |
Site actuellecd : | Vedette |
Site Production Supermusique : | guilbeault_no |
Bio en français : | Contrebassiste, compositeur-interprète de jazz et de musique actuelle. Normand Guilbeault est très actif sur la scène québécoise et canadienne et fort estimé dans son milieu. Connu d’abord pour ses associations avec les Jean Beaudet, Yannick Rieu, Nelson Symonds, Bernard Primeau et autres musiciens de jazz établis à Montréal; Normand Guilbeault s’est démarqué avec son Ensemble. Lauréat du Prix de Jazz duMaurier au Festival International de Jazz de Montréal en 1994, il a enregistré avec ce quintet: Dualismus [Red Toucan, 1994], Basso Continuo et Hommage à Mingus avec artiste invité Jean Derome [Justin Time, 1995 et 1996]. Le magazine canadien The Jazz Report lui a décerné le prix «Acoustic Group of the Year» en 1997. La sonorité, le rythme et le style de Guilbeault l’ont conduit à jouer avec les musiciens les plus créatifs de Montréal (Jean Derome, Pierre Tanguay, Robert Marcel Lepage, Pierre St-Jak…) et à s’associer à d’excellentes chanteuses (Louise Forestier, Lou Babin, Geneviève Letarte). De ses ambitieux projets sont nées des œuvres accomplies, très inspirées et enlevantes, Depuis 1995 il collabore entre autres avec Jean Derome (Canot-Camping, musique de film, de théâtre, de danse, Trio Derome Guilbeault Tanguay), Robert Marcel Lepage (musique de film, théâtre, danse), Pierre St-Jak (en duo avec des poètes dans le cadre du Festival de la littérature mondiale, St-Jak Quartet Off-On, L’Hôtel du bout de la terre), René Lussier (Les Boudines, Le Boeuf Qui Rit, musiques de film), Michel F. Côté (Bruire: |
Date de la bio en français : | 1 mars 2006 |
Bio en anglais : | First and foremost a double-bass player, composer, jazz and musiqueactuelle performer, he is very active in the provincial and national musicscenes and is highly regarded in the field. The tone, rhythm, and style of Guilbeault explain why he has played with Montréal’s most creativemusicians (Jean Derome, Robert Marcel Lepage, Pierre St-Jak, René Lussier,and others) and why he has recently teamed up with excellent singers (suchas Lou Babin and Geneviève Letarte). Out of his ambitious projects havecome accomplished and very inspired and spirited works (Hommage à Mingusand RIEL Plaidoyer Musical). Along with other musicians (Pierre St-Jak,François Marcaurelle, and Jean Vanasse) is also the prime mover, programplanner, and organizer behind the Montréal OFF Festival de Jazz, at whichhe presented the first part of his PARKEROUAC, a project wedding poetry andjazz. Normand Guilbeault, who first became known through his work with Jean Beaudet, Yannick Rieu, Nelson Symonds, Bernard Primeau, and other jazz musicians, has gained public acclaim with the Normand Guilbeault Ensemble (winner of the Prix de Jazz duMaurier at the 1994 Festival international de Jazz de Montréal), whose 1994 album Dualismus [Red Toucan] was followed by Basso Continuo in 1995 and, with guest artist Jean Derome, Hommage à Mingus in 1996 [both on Justin Time]. The Jazz Report Magazine (Canada) voted the ensemble “Acoustic Group of the year” for 1997. Since 1995 some of the people he has worked with have included Jean Derome (on music for film, theater and dance, and as part of a jazz trio and a jazz quartet), René Lussier (Les Boudines, Pour un Punch Hawaiien, music for film), Robert Marcel Lepage (music for film, theater and dance), Michel F. Côté (Bruire / Les Chants Rupestres, and music for dance), and trombonist Tom Walsh with the group NOMA. In May 1998, the 15th Festival international de musique actuelle de Victoriaville opened with his most recent project, Riel, which brought together thirteen of Montréal’s most creative musicians and two talented narrators. He also presented the work at the Open Waters Festival of New and Improvised Music in Halifax, and at the Lion d’Or in Montréal on 20 and 21 February 1999. Recordings of these concerts were used to produce the double album entitled Riel Plaidoyer musical / Musical Plea, which appeared on the Ambiances Magnétiques Label [AM 073] on 15 November 1999. Recently, performance of Normand Guilbeault’s Riel project, in Confederation Park, was one of a the highlights of the Ottawa International Jazz Festival (July 17, 2000). |
Date de la bio en anglais : | 1 septembre 2002 |