Informations
Nom de famille usuel : Boyko
Prénom usuel : DB
Genre : Féminin
Fonction : Compositrice
Interprète
Instrument (fr) : Voix
Instrument (en) : Voice
Date de naissance : 10 mai 1955
Résidences en date du : 1 mars 2004
Ville de résidence : Vancouver
Province ou état de résidence : Colombie-Britannique
Pays de naissance : Canada
Âge : 69 ans
Site actuellecd : Vedette
Site Production Supermusique : boyko_db
Biographie
Bio en français : DB Boyko, musicienne polyvalente, se consacre à la musique de création sous tous ses aspects: interprétation, composition, improvisation et interdisciplinarité. À titre de chanteuse, elle interprète des œuvres contemporaines acoustiques et électroacoustiques ainsi que de tradition extra-occidentale. Elle a composé de la musique pour la danse et le théâtre ainsi que des pièces pour voix solo et gamelan. Elle est membre du VIEW, directrice du projet d’art communautaire Songbird Oratorio, pour lequel elle est aussi compositrice, et est «music curator» au Western Front, un centre d’artistes autogéré de Vancouver.
Bio en anglais : A specialist in experimental voice DB Boyko has performed with a variety of Vancouver musicians including recent guest engagements with the legendary NOW Orchestra. She is the co-founder of several improvising ensembles including Hextremities (1980’s), the all women View Ensemble (1990’s) and more currently the Crossing Borders Ensemble. Her newest project, Idiolalla is a vocal tour-de-force with fellow vocalist Christine Duncan and drummer/spin doctor Jean Martin. DB’s discography as feature soloist includes Danielle Palardy Roger’s Bruiducœur, prières des infidèles for Ambiances Magnétiques (2005), Songlines recording of contemporary gamelan music New Nectar (2003). She is featured on several compilation CD’s including Schwittcd (ORF-2002), Susan Frykberg’s Astonishing Sense of Being Taken Over by Something Far Greater Than Me (Earsay – 1998), and Kenneth Newby’s Sirens (City of Tribes – 1997).

Her influences and studies in Javanese gamelan court music, dance, puppet theatre, and butoh have led her to participate in a wide spectrum of multidisciplined works with Mortal Coil, Snake in the Grass Theatre, Special Delivery Moving Theatre, Serge Bennethan, and Karen Jaimison dance companies. A specialist in traditional vocal repertoire for gamelan orchestra DB has sung and composed new works for Vancouver Gamelan Madu Sari.

Her larger compositional works have included song cycle, Amphibious Tales (1992) which toured Canada and US including the Montréal voice festival “La voix se fait entendre.” Her score for the Arts Club Theatre production of Dry Lips Oughta Move to Kapuskasing was nominated for a Jesse award (1995) which instigated a collaboration with first nations playwright Marie Clements for Urban Tattoo (1998). From 2000-02 she provided musical direction and composed for the millennial production of the SongBird Oratorio — an ecological tribute to Vancouver bird songs.

DB has also devoted much of her energy to producing the work of other artists as curator/director for the Music Program of the Vancouver artist-run-centre the Western Front.

Date de la bio en anglais : 1 avril 2006