Informations
Nom de famille usuel : Yencken
Prénom usuel : Andrew
Genre : Masculin
Fonction : Compositeur
Date de naissance : 1963
Ville de naissance : Sydney
Province ou état de naissance : Nouvelle-Galles du Sud
Pays de naissance : Australie
Résidences en date du : 1 mars 2004
Ville de résidence : South Yarra
Province ou état de résidence : Victoria
Pays de naissance : Australie
Âge : environ 61 ans
Lien Virtual International Authority File : 28830441
Numéro CAE/IPI : 00181409967
Éxécution : APRA
Mécanique : AMCOS
Site electrocd : Oui
Biographie
Bio en français : Andrew Yencken (Sydney, Australie, 1963) est un compositeur et réalisateur qui a travaillé pour la radio, le cinéma, la télévision, la danse et le théâtre à travers l’Australie. Sa pièce Metamorphoses-I (commandée par «The Listening Room», ABC Radio) a fait partie de la sélection EBU Ars Acustica en 1994 et The Carousel of Light a été mise en nomination pour le Prix Ostankino 1996 de Moscou. En 1996, il a complété Digitations au Studio Akustische Kunst de la {acro:wdr} (Allemagne). Il est monteur sonore pour le cinéma et vit à Sydney.
Bio en anglais : Andrew Yencken (Sydney, Australia, 1963) is a composer, guitarist, and producer who has contibuted work to radio, film, TV, dance and theatre productions in Australia, Europe, and South America. He has also worked in audio post-production for film. Since 1992 he has been a regular freelance contributor to “The Listening Room,” ABC Radio’s acoustic art program. He lives in Melbourne.

His work for radio has been featured on networks in Europe and North America. He also recieved commissions from Studio Akustische Kunst (WDR Germany), Kunstradio (ORF Austria), and Hörspiel und Feature (NDR Berlin).

His work has been described as “a hyperreal form of musique concrète, rhythmically fluid… rich in poetic and cinematic qualities.” Works such as Metamorphosis I (1993), The Carousel of Light (1996), Balanço (1996), Magnetic South (1998) and Moon Lagoon Light (1999) all share a preoccupation with movement through a succession of acoustic spaces, their inherent narratives under-going constant modulation and changes in perspective.

Other works such as Kephisos (1998) made in collaboration with percussionist David Hewitt, extensively explore performance and recording strategies for acoustic instruments. Kephisos was made with the assistance of the New Media Arts Fund of the Australia Council.

In 1999-2000 travelled extensively throughout Brazil which resulted in the ABC/NDR co-production Boats Of Paper (2000), a work made entirely of Portuguese and English vocal sounds. In 2001 he was based in Brasília and São Paulo, Brazil. His latest work Before The Rain (2002) features location recordings from the Brazilian interior, prepared piano, voice, modified acoustic guitars, and percussion.

Oeuvre
1 : Balanço